Alvin Langdon Coburn, 1882-1966

25.03.2011 in02:02 in Old Masters, People, Portraits -->


Share

Alvin Langdon Coburn was born in Boston, Massachusetts, on 11th June, 1882. Coburn was an amateur photographer until he met Edward Steichen in 1899. 

Coburn opened a studio in New York City and became a member of the Camera Club. In 1903 Coburn joined with Alfred Stieglitz, Edward Steichen, Clarence White and Gertrude Kasebier to form the Photosecession Group. 

In 1904 Coburn moved to London where he developed a reputation for photographing the portraits of celebrities such as George Bernard Shaw and George Meredith. Coburn’s portraits were collected and published in the books, Men of Mark (1913) and More Men of Mark (1922). 

In London Coburn associated with a group of artists who called themselves Vorticists. The group included Wyndham Lewis, Henri Gaudier-Brzeska, Charles Nevinson, and William Roberts. In his journal, Blast (1914-15), Lewis attacked the sentimentality of 19th century art and emphasized the value of violence, energy and the machine. In the visual arts Vorticism was expressed in abstract compositions of bold lines, sharp angles and planes. At this time Coburn began experimenting with what he called vortographs. These were abstract pictures of crystals taken through a triangular tunnel of mirrors called a Vortoscope. 

In the 1920s Coburn became increasingly interested in mysticism. However, he continued to take photographs until his death in Denbighshire, Wales, on 23rd November, 1966.

Элвину Лэнгдону Кобюрну (Alvin Langdon Coburn, 1882-1966) повезло: он родился в Бостоне в достаточно состоятельной семье, которая всячески поощряла его увлечение искусством. Свою первую фотокамеру он получил в 8 лет, а в 18 — уже участвовал в групповых фотовыставках вместе с Альфредом Стиглицом и Эдвардом Стейхеном — самыми известными фотографами того времени. В 22 года Кобюрн стал членом знаменитой группы «PhotoSession», созданной Стиглицом.

Члены «PhotoSession» активно боролись за признание фотографии искусством, рассматривая каждую фотографию не как документ или моментальный снимок, а как объект самовыражения художника. Работы Кобюрна прекрасно подходили к этому определению. С начала он примкнул к части «PhotoSession», которая занималась пикториализмом. В этом стиле он сделал много сильных фотографий, в том числе портреты ряда знаменитых людей того времени: Марк Твена, Теодора Рузвельта, Анри Матисса, Джорджа Бернарда Шоу и многих других.

В 1910-х годах Кобюрн отошел от пикториализма и перешел к так называемой «прямой» фотографии. Он продолжал фотографировать городские и ландшафтные виды, но уже совсем в другом качестве. В это же время он начинает экспериментировать с абстрактными геометрическими композиционными схемами.

Элвин Лэнгдон Кобюрн всегда был очень религиозным человеком. В 1924 году он вступил в английскую религиозную группу под звучным названием «Вселенский порядок» — этакая смесь мистицизма, друидизма и франкмасонства. Под влиянием группы он вскоре отошел от фотографии.